Odchudzanie bez kitów | Zdrowie | Artykuły | Olej rafinowany, czy tłoczony na zimno?
Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

Nie wyświetlaj więcej tego komunikatu
Odchudzanie bez kitów Facebook   Odchudzanie bez kitów Youtube   Odchudzanie bez kitów RSS   Instagram   zaloguj się   /   zarejestruj się   /   kanały RSS


Logowanie

zamknij X
Nazwa użytkownika:
Hasło:

Nie masz jeszcze konta?

Zarejestruj się bezpłatnie w serwisie.


Dlaczego warto się zarejestrować?

Po założeniu konta można:


  dodawać przepisy

  prowadzić pamiętnk odchudzania

  komentować artykuły

  korzystać z serwisu bez ograniczeń



Rejestracja

zamknij X
Płeć: Kobieta   Mężczyzna
Data urodzenia:    
Masa ciała:
Wzrost:
Nazwa użytkownika:  *
Hasło:  *
Powtórz hasło:  *
E-mail:  *

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję treść regulaminu serwisu
oraz wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez
Olimp Laboratories Sp. z o.o. Nagawczyna 109c 39-200 Dębica,
jako administratora danych osobowych, w celu realizacji usług dostępnych
w serwisie. *

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Olimp Laboratories Sp. z o.o. w celach marketingowych, w tym na otrzymywanie na podany adres e-mail informacji handlowej wysyłanej przez Olimp Laboratories Sp. z o.o. w imieniu własnym lub na zlecenie jej partnerów biznesowych, a także na przekazywanie danych osobowych innym podmiotom. *

* pola wymagane



Zdrowie Artykuły


Olej rafinowany, czy tłoczony na zimno?

Olej rafinowany, czy tłoczony na zimno?

Jeśli czytasz ten artykuł z pewnością jesteś osobą, która przywiązuje większą uwagę do aspektów życia, sprzyjających poprawie jego jakości.  Każdy z Nas powinien wiedzieć, że odpowiednia dieta jest jednym z najważniejszych czynników zdrowia człowieka i jego dobrego samopoczucia. W związku z tym coraz częściej staramy się wybierać żywność o właściwościach prozdrowotnych, nazywaną żywnością funkcjonalną. Według Komisji Europejskiej żywność możemy uznać za funkcjonalną, jeśli „udowodniono jej korzystny wpływ na jedną lub więcej funkcji organizmu ponad efekt odżywczy, który to wpływ polega na poprawie stanu zdrowia oraz samopoczucia lub zmniejszenia ryzyka chorób.” Stanowią ją składowe części diety, nie kapsułki i tabletki.

Do żywności funkcjonalnej możemy zaliczyć produkty bogate w: niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), błonnik pokarmowy, sterole, witaminy, minerały czy pro- i prebiotyki. Ostatnio dość dużą popularnością wśród osób zorientowanych w temacie zdrowia cieszą się oleje tłoczone na zimno, które bardzo ciężko kupić w hipermarketach. Takich produktów należy szukać na targach oraz w sklepach internetowych, tam jest ich mnóstwo.  Jednak czy warto je kupować?

Zacznę może od omówienia procesu technologicznego produkcji olejów tłoczonych na zimno, ponieważ pozwoli to Państwu wnikliwie zrozumieć temat. Oleje tłoczone na zimno pozyskiwane są z roślin oleistych, które to charakteryzują się zawartością tłuszczu większa niż 15%. Oleje najczęściej pozyskuje się m.in. z:

  • nasion – rzepaku, lnu, maku, ogórecznika, rokitnika
  • pestek – dyni, czarnej porzeczki, winogron
  • owoców – rokitnika, oliwek
  • orzechów – włoskich, laskowych
  • kiełków - pszenicy

Oleje tłoczone na zimno są to oleje i tłuszcze jadalne pozyskiwane w wyniku procesów mechanicznych, takich jak tłoczenie, wykluczając zastosowanie wysokiej temperatury. Ich oczyszczanie może się odbywać się przez wypłukiwanie wodą, filtrację, wirowanie lub sedymentację. Taka metoda pozyskiwania olejów jest nazywana ekologiczną, ponieważ nie są tutaj stosowane żadne rozpuszczalniki, tłoczenie na zimno jest przeprowadzane za pomocą pras hydraulicznych lub ślimakowych. Plusem metody tłoczenia na zimno jest to, że jest ona prosta i nie wymaga dużych ilości nakładów finansowych. Minusem jest niestety mała wydajność tłoczenia, z czego wynika wyższa cena takich olejów.

Na jakość otrzymanego surowca wpływa oczywiście kilka cech m.in. czystość, dojrzałość, jednorodność surowca, ale także okres między zbiorem a przetwórstwem.

Co jest najcenniejsze w olejach tłoczonych na zimno?

Oprócz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, korzystnie oddziaływujących na zdrowie oleje tłoczone na zimno mają jeszcze jedną zaletę, a mianowicie zawierają frakcje nieglicerolowe, do których możemy zaliczyć takie grupy związków jak: tokoferole, tokotrienole, sterole, fosfolipidy, skwalen, karotenoidy i inne związki odpowiadające głównie za barwę. Są one bardzo cenne ze względu żywieniowego, a ich ilość zależy, od jakości surowca.

Podczas procesów tłoczenia i rafinacji nie zmienia się zawartość kwasów tłuszczowych, ale udział frakcji nieglicerolowej w olejach rafinowanych jest zazwyczaj mniejsza niż w olejach tłoczonych na zimno.

Zapewne zastanawiasz się, jakie bioaktywne składniki są w olejach, które najczęściej kupujesz. Tak, więc oliwa z oliwek jest bogata w skwalen który jest składnikiem płaszcza lipidowego ludzkiej skóry. Przypuszcza się, że może mieć działanie chemoprewencyjne, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne, ponadto działa przeciwutleniająco. Powszechnie stosowany w Naszym kraju olej rzepakowy tłoczony na zimno jest źródłem brassikasterolu należącego do grupy fitosteroli, zdolnych do obniżania poziomu frakcji LDL, co wpływa na zmniejszenie się ryzyka wystąpienia chorób serca.

NNKT w olejach tłoczonych na zimno

Tak jak wcześniej wspomniałem prozdrowotne właściwości olejów tłoczonych na zimno wynikają jeszcze z faktu, że są one źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), które nie mogą być syntezowane w organizmie dlatego bezwzględnie musza być dostarczane z pożywienia. Do grupy NNKT zaliczają się kwasy tłuszczowe wielonienasycone, znajdujące się głównie w oleju lnianym, rokitnikowym i z nasion malin. Przyczyniają się one do zmniejszenia ryzyka chorób sercowo naczyniowych, poprzez oddziaływanie na zmniejszanie się poziomu tróglicerydów i frakcji cholesterolu LDL we krwi. Niektóre oleje tłoczone na zimno takie jak oliwa z oliwek olej rzepakowy, czy olej z orzechów laskowych są szczególnie bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, przyczyniające się do obniżenia ryzyka zapadalności na raka piersi i nadciśnienie tętnicze.

Podsumowując oleje tłoczone na zimno oprócz dużej ilości cennych NNKT zawierają w porównaniu do olejów rafinowanych większą ilość związków bioaktywnych, które spełniają szereg funkcji w naszym organizmie. Warto, więc poszukać pewnych źródeł tych produktów i cieszyć się ich wyrazistym smakiem i aromatem.



Podziel się:  Odchudzanie bez kitów Facebook  

Komentarze:



Kaśka
Oleje tłoczone na zimno np. do takiej sałatki to super sprawa. Prawdą jest, że dość ciężko je kupić w pierwszym lepszym supermarkecie, więc ja kupuję przez internet. Zazwyczaj na zapas, żeby w dłuższym okresie czasu zaoszczędzić na przesyłce. Mam już swoje ulubione i sprawdzone - Oleje Świata się nazywają. Do tej pory nie zawiodłam się na żadnym smaku, a wypróbowałam ich sporo (chociażby olej z awokado, z pestek dyni, olej z dzikiej róży).
19-06-2014 (16:27:37)

heyangelika
Kaśka - to prawda, te Oleje Świata to super sprawa. Jestem zachwycona tym z awokado. Odkrycie kulinarne roku jak dla mnie ;). Bardzo urozmaica smak potraw na zimno.
23-06-2014 (22:20:41)

Artykuły
Zdrowie

ADHD - choroba XXI wieku - objawy i przyczyny.
Odchudzanie

ZIELONA KAWA - magiczny spalacz tkanki tłuszczowej?
Odżywianie

Czy wiesz, że łosoś...
Odżywianie

Co kryje się w płatkach owsianych? Cała prawda o owsiance! Czy wiesz, że...
Odżywianie

CZY FRUKTOZA NAPRAWDĘ JEST AŻ TAKA ZŁA?
Odżywianie

Duże śniadania mogą zwiększać płodność u kobiet! Czy to możliwe?
Odżywianie

Soki z kartonów - HIT czy KIT?
Odżywianie

Czy dieta zgodna z grupą krwi naprawdę działa?
Odżywianie

10 PRZYKAZAŃ ZDROWEGO ŻYWIENIA
Zdrowie

Olej rafinowany, czy tłoczony na zimno?


konkurs podstrony Dodaj przepis Jadłospis Ilość energii na posiłek

Najnowsze video